Mihál s Nicholsonovou idú po krku seniorom a ZŤP IV.

Autor: Martin Halás | 14.11.2011 o 13:58 | (upravené 14.11.2011 o 14:08) Karma článku: 6,82 | Prečítané:  1969x

Novela Zákona o sociálnych službách pripravená Mihálom a Nicholsonovou ide po ruke najmä poskytovateľom sociálnych služieb na úkor ich prijímateľov, teda občanov. Svedčí o tom aj odkladný účinok pre všetkých poskytovateľov pre počty zamestnancov zariadenia s ohľadom na počet prijímateľov sociálnej služby, takisto ako aj podiel odborných zamestnancov v zariadeniach. Tento odkladný účinok v novele je až do 31.12.2015.

Novela takisto posúva platnosť a účinnosť technických požiadaviek zariadení užívaných občanmi s obmedzenou schopnosťou pohybu. Pre všetkých tých poskytovateľov, ktorí poskytovali sociálnu službu podľa zákona účinného do 31. decembra 2008. Všetky tieto podmienky budú povinní splniť až do 31. decembra 2015. Povedané v ľudskej reči  Mihál s Nicholsonovou navrhujú pre všetkých občanov, prijímateľov sociálnych služieb, podmienky a starostlivosť, ktorých popis síce v zákone bude, ale nikto ho nebude musieť rešpektovať. Aspoň teda do 31.12.2015. Avšak to nevylučuje, že po tejto vláde príde niekto ďalší, kto to znovu posunie. Nikto z nás si asi nemyslí, že koncom roku 2015 bude finančná situácia v sociálnych službách lepšia ako je dnes.

Slovensko je pritom v zmysle prijatého Dohovoru OSN z júna 2010 v čl. 16, odst..3; čl.19, písm. c) povinné zabezpečiť, aby sociálne služby a zariadenia, teda poskytovatelia zohľadňovali potreby občanov a uľahčovali mobilitu zdravotne postihnutých.

Takže ak má poskytovateľ chrániť, podporovať a rozvíjať zdravie občanov, musí spĺňať najmä technické požiadavky a požiadavky na vnútorné prostredie zariadení. Povinnosť ochraňovať zdravie prijímateľov sociálnej služby, teda občanov je podľa mňa potrebné naplniť ihneď, neznesie odklad do konca roku 2015.

Platný zákon o sociálnych službách v § 6, ods. 2, písm. a) zároveň hovorí, že prijímateľ sociálnej služby má právo na sociálnu službu, ktorá umožňuje realizovať základné práva a slobody definované Ústavou SR. To podľa mňa znamená, že prostredie a vybavenie v zariadeniach musí mať adekvátne prevádzkové podmienky. A to najmä bezbariérovosť, materiálne vybavenie, vybavenosť sociálnymi zariadeniami, alebo kompenzačné pomôcky. Ak ich zariadenia majú, prečo odkladný účinok na vyše štyri roky? A čo sa v tejto oblasti robilo od nástupu ministra, teda 1,5 roka? Teda okrem toho, že sa ide posúvať účinnosť na koniec roka 2015? Prečo ministerstvo nekonalo okamžite?

Pán Mihál a pani Nicholsonová: V záujme zachovania bezpečnosti občanov - seniorov a zdravotne postihnutých, v záujme predchádzania ich úrazom nie je možné oddialiť účinnosti tak vážnych vecí ako sú povinnosť dodržiavať maximálny počet  prijímateľov sociálnej služby na zamestnanca zariadenia sociálnych služieb, minimálny percentuálny podiel odborných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov a v neposlednom rade adekvátne prostredie a vybavenie v zariadeniach. Ak prejde Váš odkladný návrh, budete priamo zodpovední za nedôstojné podmienky, v ktorých občania, veľakrát aj naši najbližší príbuzní, budú dožívať.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet dlžníka aj bez exekútora, bezvýsledne exekúcie sa musia zastaviť.

KOMENTÁRE

Fico radí socialistom ako byť populárnejší

Toto má byť lekcia z postkomunistickej Európy?


Už ste čítali?